Friday, June 27, 2014

Calle Forsberg – Kockarnas favoritkeramiker


En av mina absoluta favoritkeramiker är Calle Forsberg. Hans keramik har en förmåga att förmedla en väldigt stark och genuin känsla både i verkligheten och på bild. Faktiskt både med och utan mat. Hans skålar står lite här och var i mitt hem, vi äter på hans karakteristiska svarta tallrikar nästan varje dag och jag använder hans vackra skapelser i väldigt många foto- och stylingjobb. Det är inte bara jag som uppskattar Calles tallrikar, muggar, skålar och kannor. På bara några år har efterfrågan på Calles keramik ökat framförallt från kockar och restauranger i Stockholm.


Restaurant Frantzén Foto: Bianca Brandon-Cox

Calle Forsberg är idag en av Sveriges mest uppskattade keramiker. Vinnarna av Årets Kock 2013 och 2014, Daniel Räms och Filip Fastén presenterade båda sin mat Calles tallrikar under finalerna. Andra kockar som Melker Andersson och Danyel Couet samt välrenommerade restauranger som Restaurant Frantzén, Lilla Ego, Volt och Köttbaren i Malmö serverar mat på Calles fina keramik. 


Calle har ingen utbildning utan blev tidigt inspirerad av sin faster Hertha Hillfon som är keramiker. Efter att ha kombinerat lärarjobb med keramik i många år bestämde han sig för att satsa på keramiken.
– 1996 kom jag med i Konsthantverkarna och samtidigt började jag sälja på Norrgavel. 1998 hade jag min sista lektion på gymnasiet.

– Just nu har jag stor efterfrågan på min keramik. För mig började det egentligen med Restaurang Mistral och sen kom det en kock vid namn Daniel Räms och ville köpa keramik till Årets Kock 2013 och så gick han och vann. Efter det har beställningarna från restauranger bara blivit fler och fler och samarbetena mellan mig och kockar har ökat. Björn Frantzén från Restaurant Frantzén kommer själv ofta med idéer och sen jobbar jag fram prototyper tills Björn är nöjd. Att skapa saker på förfrågan gör att jag utvecklas. Annars vill de flesta kockar ha vit keramik för att de vill skapa sin konst på tallriken, men med min keramik som inramning.

Annars brinner Calle för sina nya ugnar, ved- och gas för att kunna jobba med reducerade glasyrer och en bredare färgskala.
– Jag har gjort vitt och grönt i 20 år nu och jag tycker det är roligt att få leka lite. Alla gamla glasyrer är framtagna under en tid då det bara fanns vedugnar. Koppar som ger grönt i en elektrisk ugn kan ge rött i en gas eller vedugn. Det är likadant med Chûn glasyrerna, som blir fint gråblå, de behöver en ugn med öppen låga för att utvecklas. Mitt signum är dock att det ska vara avskalat och enkelt eller "plain" som egentligen är ett bättre ord för det.


Calle gillar att göra brukskeramik som kan glädja många och han kan konsten att göra dem nästan likadana.
– Vi det här laget vet jag till hur leran beter sig. Jag väger leran noga och varje modell har sina mått, sen krymper det ca 10% under torkning och bränning. 


Keramikerstudion ligger idag belägen i Nacka, i källaren på Calles nybyggda arkitektritade trähus med tjärad fasad. Han jobbar just nu med beställningar från två stora restauranger både i Stockholm och Malmö. Calle har även ett annat spännande projekt på gång men det är än så länge hemligt…

Här följer bilder på Calles keramik från boken Smak på Sápmi, Samisk mat – tradition innovation och framtid


Se mer av Calles keramik i inlägget om Restaurant Frantzén här.
 Läs och se mer av Calles keramik i ett tidigare inlägg "Hantverk möter hantverk", här.
Eller om en annan väldigt duktig keramiker Anna Lindell här.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...